Pierre Huyskens 1991
Poëtisch-proza geschreven en voorgedragen door Pierre Huyskens ter gelegenheid bij de onthulling van de plaquette van 2-13 RI op 2 september 1991
DE CODE DIE ONS HEILIG IS
Twee Dertien R.I. -
weet Limburg zélf nog wel
waar dat voor staat
en wat in die twee cijfers,
die twee letters
Aan mankracht, moed en Odyssee
verborgen gaat.
Twee Dertien R. 1. -
de code die ons heilig is,
dat epos dat alleen nog maar
in ons geheugen veilig is -
is dat nog actueel?
Verkoopbaar Aan de buitenwacht?
Heerst langs de brede stroom der Maas,
in 't bronsgroen eikenhout,
nog altijd de verbeeldingskracht,
die ons als zonen van 't Limburgs land,
als OVW'ers toen,
met idealen meer bewapend
dan met patronen en geweer,
nu nog verplaatsen kan
ver over zee, naar de andere kant
van 't Koninkrijk, waar - meenden wij -
een roeping lag voor Koningin en Vaderland?
Als die verbeeldingskracht
hier'langs der beekjes boord' ontbreekt,
dan blijft het toch een waar verhaal,
dat wij destijds vrijwillig gingen,
om eerst in Amerikaans tenue
het nazi-monster te bedwingen.
Wij trokken toen, al vroeg bevrijd
en tot bevrijden uitgedaagd,
met blakend temperament
de Oostgrens over, hier langs deze weg,
voorbij dit Indië-monument.
Hier staan wij nu bij onze doden
de namen van die vijfentwintig man
die mét ons Aan die Odyssee begonnen;
mét ons, van Niederkruchten uit
en via Engeland, in weken zwalken
als haringen in de ongeriefelijke registertonnen
van een Britse boot
en toen een half jaar oerwoud op Malakka
overwonnen,
voordat wij eindelijk, vanaf de 'Valentijn',
die varkensschuit,
zicht kregen op het langverwachte doel
die prachtige Javaanse horizonnen.
Zo is het toch gegaan?
Zo is toch met Twee Dertien R.1.
een stukje Limburg,
een bataljon, dat brieste van vitale kracht,
naar Midden Java en Semarang gebracht?
Werd de Gombel niet een Pietersberg
wanneer de derde compagnie,
die der Maastrichtenaren,
daar 'laank en breid' op zië Mestreechs
de wacht betrok?
En als de vijfde compagnie kwam aangevaren
met die van Sjaesberg, Nuujehage,
met die van Ubach over Worms –
gebeurde op die Gombel, op post Mijnstreek,
toch altijd iets enorms?
En werd hij niet een Kirchraotsjer Berg
als die van Kirchrao zich daar nestelden
met grensoverschrijdende woordenpracht?
Werd dan door Hollanders, verbijsterd,
niet aan een buitenlandse troepenmacht
gedacht?
Zo maakte Twee Dertien R.I.
op vredige momenten
Semarang tot een stad
van puur Limburgse accenten.
En wie van ons gewond werd of door ziekte geveld
werd als oorlogsheld,
in het hospitaal van Sint Elisabeth
altijd ingebed
in het echte Limburgse mededogen
van de Maastrichtse 'zusters onder de bogen'.
Soekarno zelf heeft
op het toppunt van zijn macht
nog jaren van die rotswand kunnen lezen
dat ’t Limburgse 'Circus Erdman' werd gevreesd
met grote vreze.
Maar het is niet meer de trots
op de verbleekte wapenfeiten
die Twee Dertien R.I. op deze dag
in zijn reunie-cultuur bezielt.
Wij tellen liever ons verlies:
de vrienden die ontzield,
met lijf en naam,
het Limburgs accent verbonden
Aan kampongs, waar zij onverhoeds
hun einde vonden:
Mongoehardjo, Srondol Wetan
en kampong Tembalan.
Het zijn voor Twee Dertien R.I.
namen die nooit verdwijnen
omdat zij, tot onze laatste man,
zullen gelden als de reliekschrijnen
van wie ons heilig zijn
en die voor eeuwig
in ons geheugen veilig zijn:
de vrienden die rusten op Thjandi
en die ons vandaag zo nabij zijn.
R.I.P. -- Requiescant in Pace.